J. V. veski nim Maarja- Magdaleena Põhikooli omaloomingukonkurss "Terves kehas terve vaim"

Loomise kuupäev 29.01.2019
Tulemused: https://drive.google.com/file/d/1xH_3Pzi2UV5et_XJm8FyR2BZTFAOieey/view?…
 

Kirjatöid hindasid: Airi Kool, Jaanus Rooba, Veiko Belials ja Mann Loper

 

Loomingulisus ei ole sport, seda ei saa mõõta sentimeetrite ja sekunditega, sestap on loomingulisust ka keeruline hinnata ja tulemus saab alati rohkem või vähem subjektiivne. Et mitte jääda tasemele „meeldib – ei meeldi“, otsustasin endale võistlustööde lugemisel teatud reeglid kehtestada. Kõigepealt on tegu omaloomingu konkursiga – nii hindasingi kõrgemalt autori oma loomingut ja referaadi-tüüpi kirjatööd jäid paratamatult pingereas tahapoole. Teiseks on konkursil ka teema – „Terves kehas terve vaim“. Mis omakorda tähendab, et eelistatud olid teemaga haakuvad tööd. Ja kolmandaks – kindlasti ei leidnud esiletõstmist tööd, mis sisaldasid teemasid, mis peaks esiletõstmise asemel väärima taunimist – näiteks kiusamine.

Luuletuste puhul jälgisin rütmi, riimide kasutamist (eelise said need, kes suutsid leida keerukamaid riime kui tavapärane sporti-torti, paha-ei taha vms), ideed ja terviklikkust (eriti vabavärsside puhul).

Kuna suur osa teemaga haakuvaid proosatekste olid pigem arutlevad või ka (olu)kirjelduslikud, mitte ilukirjanduslikud, hindasin eelkõige isiklikku seisukohta, isiklikku tunnetust, eelistades vähemalt ühel korral ausust õigekirjale (mida ma üldjuhul ikkagi ka jälgisin).

Kindlasti ei pea nukrutsema need, kes ei leia end esimestelt kohtadelt, kes said punkte vähe või ei mahtunudki punkte saama. See, et te kõik kirjutasite midagi, on juba kiitust väärt. Kirjutamine ja oma mõtete väljendamine võib olla vägagi keeruline. Teha seda loetavalt, ladusalt, kaunilt, on kunst. Need, kes seda oskavad, on kõik võitjad.

 

Veiko Belials

kirjanik

 

1.-3. klassi luuletööd: 

I koht Elar Nigula

Tervis

 

Kui tervislikult toitud,

siis tervis on sul hea.

Kui tervislikult toitud,

siis nutma sa ei pea.

 

Kui tervislikult toitud,

head maitset tunneb keel.

Kui tervislikult toitud,

siis rõõmus on su meel.

 

Kui tervislikult toitud,

siis hommikul näed koitu,

ei taba sind koroona

ja elad täie hooga.

 

II koht Katriin Ala

Olukord

 

Käisin jooksmas eile

ja rääkisin siis neile:

„Oli  üpris suur mu kiirus,

järsku tuli tobe viirus!

Siis pandi kinni saal

ning pidin jooksma maal.

Siis ütles mulle Kadri Kask,

et pähe pane mask!

Vahet hoia meeter-kaks,

muidu tuleb koroonalaks!”

 

III koht Kerten Reisalu

Suusa- ja uisutrall

 

Suusatan ma kõigest väest,

soojad- paksud kindad käes.

Ei ma karda külma ilma-

lumi pehmelt paitab silma.

 

Uisutada on nii tore-

kuigi vahel väike mure-

kui sul endal uiske pole!

 

Sõber hea, see uiske laenab,

lahti sain ma murevaevast.

Nüüd mul jälle rõõmus meel,

püsin püsti uisuteel!

 

 

1.-3. klassi kirjatööd:

I koht Gregor Põldre

Kuidas Covid-19 tekkis?

 

            Elas kord Hiinas maailma parim teadlane nimega Covid. Ta oli noor ja andekas teadlane. Covid oli alles 19aastane.

            Ühel päeval, kui ta jälle katseid tegi, läks katseklaasi liiga palju mürgist ja tapvat ainet. Teadlane pani maski ette ja viis katseklaasi prügikasti. Kahjuks läks katseklaas prügikastis katki ning suure jõuga purustas katseklaasis olev vedelik ka prügikasti ning mürk levis kogu Hiinas. Inimesed sattusid paanikasse ning läksid mööda maailma laiali. Kahjuks olid nad selle mürgiga koos ja viisid selle igale poole laiali. Kuna ei teatud, mis see on, siis pandi sellele teadlase järgi nimeks Covid-19.

            Nii tekkis ja leviski Covid-19 kogu maailmas laiali.

 

II koht+eripreemia Estelle Erme

Rändrott

 

Tere! Saame tuttavaks. Mina olen rändrott. Mul on pikk saba ja tumedat värvi karvane keha. Mu silmad ja kõrvad on suured. Kuulen hästi ja tunnen lõhna, aga nägemine on mul vilets. Ma ei karda kõrgust  ega vett. Meelsasti liigun ringi öösel. Pikk saba aitab mul kõrgele ronides hoida tasakaalu.

Inimestele ma ei meeldi, sest tahan närida mööblit ja rikkuda nende toiduaineid. Kahjuks levitan ka haigusi. Minu  elupaigaks on pööningud.

Paljudele ma siiski meeldin niivõrd, et nad tahavad pidada mind lemmikloomana. Siis on mul kõht alati täis ja minu eest hoolitsetakse hästi. Tasuks selle eest lasen  ma peremehel enda pehmet karva silitada. Nii oleme mõlemad rahul. Mind on  valitud aasta loomaks 2021.

 

III-IV Karoliina Vähk

Kergejõustik

 

 Mulle meeldib joosta ja mängida, kuid sport on minu lemmikhobi. Mina tegelen kergejõustikuga. Pool minu perest on tegelenud kergejõustikuga. Näiteks isa, õde, vennad, vanaema ja mina. Spordiga tegeledes olen saanud endale palju sõpru.

Ma käin  trennis Tartu Ülikooli spordihoones. Käin oma õega samas trennis. Mulle meeldib see, et treenime koos. Minu treener on Anne Mägi. Tal on tütar Maris ja poeg Rasmus. Nad on head sportlased. Tahan saada ka sportlaseks nagu nemad.

Kui ma käisin teises klassis, siis ma käisin koolis kergejõustikutrennis. Minu treener oli Ille Kukk. Ille on väga hea treener. Ta on ka minu kehalise kasvatuse õpetaja.

Kui ma suureks saan, siis tahan saada heaks sportlaseks.

 

III-IV Lisbet Hillak

Sport minu elus

 

Minu nimi on Lisbet. Olen 9-aastane. Mulle meeldib spordiga tegeleda. Minu lemmikspordiala on jooksmine. Olen osalenud triatloni võistlusel. Minu eeskujuks spordis on minu vend Armin, kes on tubli sportlane. Armin tegeleb triatloniga. Võistlustel on minu vend saavutanud häid tulemusi. Ta jooksis juba 9-aastaselt kümme kilomeetrit.

Käin kergejõustikutrennis. Trenn toimub kaks korda nädalas. Minu treener on Ille Kukk. Ille oli noorena hea jooksja. Tema nimel on mõned Eesti jooksmisrekordid.

Sport on lõbus, kuigi vahepeal peab ka palju vaeva nägema. Ka tuju on hea, kui sa teed sporti. Sport on vajalik ka sinu ajule. Treenimata jääd sa nõrgaks ja haigeks.

Sport on minu elus tähtsal kohal. Ma ei kujutaks ette ühtegi päeva ilma spordita.

 

 

4.-6. klassi luuletööd: 

I koht Ruudi Tiits

Korja seeni

 

Talvel sportida on vahva,

suuskadega lumes kahla.

Kevadel, kui tärkab mets,

jalga pane spordikets.

Kõnni metsas ring või paar,

kohe tervis korda saab.

Suvel järves soojad veed,

randa võta kaasa pleed.

Kui sööd pleedil kommi,

siis pärast hüppa vette pommi.

Sügisel aga korja seeni-

EKS OLE SPORT JU SEEGI!

 

II koht+eripreemia Uko Mansberg

Võitja võib

 

Võita võita võita võita

Teistest kiiremini sõita

Suusatada, ketast heita

Mustikate jäljed peita

 

Arterid ja veenikesed

Jämedad ja peenikesed

Teavad juba ammu ammu

Süst toob vastupidavust ja rammu

 

Saastunud lihast huulepulgast

Hoolin ainult raha hulgast

Medal kaelas riik premeerib

Rahvas huilgab aplodeerib

 

III-IV koht Maibrit Veedla

Laiskus ja sport

 

Kui sa ennast laisalt tunned,

ära kadund sporditunded.

Võta kohe ennast kätte,

roni üles suusamäkke.

Võta ruttu müts ja sall

algamas on lumetrall.

Pane kiirelt suusad jalga

lase hoogsalt mäe pealt alla!

Enam laiskus sind ei tüüta

spordisäde sind nüüd süütab.

Sporti tehes tuju hea

toredam kui sohva peal.

 

III-IV koht+eripreemia Kaspar Oja

Spordi ignorant

 

Terves kehas terve vaim,

minul on üks tore kaim.

 

Spordist mul on kama kaks,

sest et olen liiga paks.

 

Koolis teised tegid sporti,

mina kodus pistsin torti.

 

Nüüd mul puhkamisest täis on isu,

jälle spordi poole kisub.

 

 

4.-6. klassi kirjatööd: 

I koht Anette Grete Kase

II koht+eripreemia Eleliis Orma

Terves kehas terve vaim

 

Vaimne tervis on väga oluline osa inimese tervisest. Vaimne tervis koosneb pere ja sõprade toetusest, õigest unest, õppimisest, värskes õhus liikumisest ja muidugi tervisklikust toidust.

Kõige olulisem on minu arust pere ja sõprade toetus. Nad annavad sulle kindlustunde. Pere toetab sind rasketel aegadel. Sõbrad on noortele väga olulised, nad pakuvad lõbusat seltskonda ja on toeks.

Sotsiaalne toimetulek peaks oleme juba minu vanuselt üsna iseseisev. Me peame ise tulema toime toredate ja ka kurbade hetkedega. Kaotusega leppimine on üks sotsiaalse toimutuleku osa, me ei saa joosta oma vanemate juurde, et nad lahendaksid kõik meie probleemid. Eriti väikesed lapsed ei saa sageli kaotustega hakkama. Nad jooksevad nuttes koju, kui kellelgi on parem hinne.

Vaimset tervist mõjutab oluliselt tervislik toitumine. Rämpstoit ja muu ebatervislik tekitab sinus raske ja halva enesetunde. Ebatervislik toit rikub ka sinu mälu ja õppimisvõimekust.

Liikumine on üks tervisliku eluviisi osa. Kui inimene on ülekaalus, siis mõnikord teda narritakse ja ta võib sattuda depressiooni. Alakaal on sama kahjulik kui ülekaal. Inimesed arvavad, et nad on koledad, kuigi nad on tegelikult normaalkaalus. Liikumine tekitab hea enesetunde. Su mõtted avarduvad ja sa unustad värskes õhus oma probleemid.

Raske on õppida, kui sul on läheduses nutiseadmed. Inimesed magavad väga rahutult, kui on vaadanud nutiseadmeid enne uinumist. Uni on just kõige olulisem osa meie elust.

Enese vaimne ja füüsiline arendamine on väga vajalik. Sa tunned ennast kindlamalt ja suudad olukordadega paremini toime tulla. Sa julged oma arvamust avaldada ja ei jää häbisse, kui sa ei tea millelegi vastust.

Mõistsin, et uni on veel olulisem, kui ma arvasin. Sotsiaalsus ja inimesed su ümber on samuti vajalik osa su elust. Seega olge sotsiaalsed, magage palju ja muidugi lugege, et vaimu harida.

 

III koht Ron-Romer Kangur

Terve vaimu turgutus

 

Minu perel on traditsioon, et igal laupäeval on meil saunapäev. Ma olen juba pisikesest saati käinud saunas ja ikka käin edasi. Saunad on head asjad keha jaoks.  Saunad mõjuvad  kehale nagu oleks uus inimene, kui sa saunast lahkud.  Leil võtab su vana naha maha, teeb tervise paremaks, teeb musklid tugevamaks, tugevdab immuunsüsteemi, et bakterid ning viirused suure kaarega mööda käiks. Saunaskäik teeb kondid „lödiks“, kui oled liiga kaua saunas. Kui sul ei ole sauna, vaid ainult normaalne dušš, siis ma ei hakka küsimagi, mis juhtus sinu lapsepõlvega.

 Saun- ei tea, mis selles on erilist, aga saun on pagana hea vaimsele tervisele.

Sügisel juhtus minuga õnnetus. Kukkusin jala nii katki, et see vajas õmbluseid. Siis selgus ka kurb asi, et arst ei lubanud mul sauna minna. See uudis oli minu jaoks kohutav. Ma tundsin, et minult oleks nagu midagi väga olulist ära võetud. Tundsin ennast kurvana, isegi veidike vihasena.

Kõigest sellest saab järeldada, et saun on hea tunde tekitaja. Nii, et ma soovitan kõigil rohkem saunas käia.

 

 

7.-9. klassi luuletööd: 

I koht Mati Mansberg

Ekraani taga

 

13 ja reede,

see oli saatus.

13. märts,

kooli viimane vaatus.

 

Rütmist olin väljas

ja kõht rippus maani.

Tahtsin käia väljas,

kuid vahtisin ekraani.

 

Kui kooli naasime,

polnud tunne sama.

Õpiku avasime,

aga hinges oli kama.

 

II koht+eripreemia Elen Orma

Läbi tormi päikeseni

 

Vaata end.

Seisad endiselt,

pärast olemist,

maha surutud

ja visatud välja.

 

Vaata end.

Ikka kasvad,

pärast olemist,

korjatud ja kitkutud

ja torgatud välja,

oma kodust.

 

Vaata end.

Ikka tantsimas,

ja laulmas,

pärast olemist,

löödud ja lahti võetud.

 

Vaata end, armastus.

Ikka siin ja lootusrikas,

pärast kõike seda.

 

III koht Kertu Paljak

Karantiin

 

Eile käisin pikalt koolis,

täna juba vedelen ma voodis.

Koju tulles oli paha,

Palavik mind niitis maha.

 

Söögiisu pole  mul,

Kodus istuda on hull.

Istun nüüd ma karantiinis,

Söön ma palju vitamiini.

 

Õue tahan minna ma,

ja sõpru soovin näha ka.

Loodan näha juba arsti,

terveks saada tahan varsti.

 

eripreemia Miia Liisa Tuvi

Me võim

 

Aknast välja vaadates, jookseb pilt meil silme ees.

Tuuleiil siis näkku puhub ja meil kohe tõstab tuju.

Tuleb meelde palav suvi, mil istus katusel meil tuvi,

ta kudrutas ja kudrutas ja pani meid, siis nutma taas.

See sünge mõte peas meil oli, et igal asjal pole voli.

Ei nemad saa ju valida, kas nende kodu reostataks,

ei nemad saa ju valida kui kaua saavad elada.

Miks meie käes nii kuri võim ja miks on ellu toodud kuri.

Me võiksime ju austada ka seda kena maailma.

 

 

7.-9. klassi kirjatööd: 

I koht Kaisa Goldberg

Kolm uut sõpra

 

Elas kord seitsme maa ja mere taga üksik rott Tom. Tal oli ilus maja ja tore perekond, ema-isa kaks venda ja üks õde. Tom oli kurb, sest tal polnud sõpru kellega õhtuti mängida ja kellega koos avastamas käia.

            Ühel päeval pakkis ta piisavalt toidukraami ning läks maailma avastama ja sõpru otsima. Vanemadki olid nõus tema avastusretkega, aga lubasid ainult kolm päeva kodust eemal olla. Õde ja vennad saatsid ta koduväravast välja.

            Rott kõndis ja kõndis, järsku märkas ta liblikat. Nad tutvusid, Tomi arvates oli ta väga tore ja lahke päevakoer. Rott ja liblikas mängisid koos keksu ja vaatlesid ilusaid lilli. Liblikas Lynettile meeldis see pärastlõuna väga ja tuli välja, et temagi oli üksik. Tom ja Lynette otsustasid koos hilist lõunat süüa ja liblikas pakkus, et nad võiksid koos avastama minna. Tom oli nõus ja nad hakkasid sööma. Pärast lõunat jõudsid nad mahajäetud lõkkeplatsile ja hakkasid küttepuid otsima. Seadsid lõkke üles ja rääkisid õudusjutte valgest daamist. Lõpuks, kui oldi väga väsinud, toodi järve äärest vett, kustutati tuli ning poeti puuokstest ehitatud hütti põhku.

Käes oli hommik. Lynette oli varem üleval kui Tom. Ta oli juba söögi valmis teinud ja järve äärest vett toonud. Tom pesi kiiresti hambad ja seadis end lõkke ääres sisse, koos einestati. Pärast sööki kustutasid sõbrad hoolikalt tule ja pakkisid asjad ning asusid teele. 

Tom ja Lynette liikusid ümber järve edasi, kuni lõpuks tungis neile kõrvadesse muusika, mis tundus nagu viiulimuusika. Nad üritasid täpsemalt kuulata, kust see heli tuleb: kuulati põõsaste ja puude alt, lõpuks järgnesid nad kõrgele noodile kõrge rohu sees, Lynette lendas ja Tom kõndis. Lõpuks märkasid nad, kust see heli tuleb. See heli oligi viiulilt pärit.  Viiuli omanik Roy istus kivil, viiul süles. Roy oli harjutanud oma viiulimängu, ta seletas, et ei olnud selles just parim ja seepärast oli ta väga kurb. Lynette pakkus Royle välja, et kui ta nendega koos kodu poole kõnniks, õpetaks Lynette ema talle viiulimängu. Tom ütles Lynettile ja Royle, et tema oskab saksafoni mängida. Liblikas teatas, et tema oskab väga hästi klaverit mängida. Nad tulid mõttele koos bänd püsti panna.

Tom ütles, et nad peaksid hakkama kodu poole kõndima, aga esmalt tuleks neil leida ööseks peavarju. Sõpruskond kõndis kolm kilomeetrit maha, et leida head ööbimiskohta. Nad leidsid koha, kus paistis ilus vaade. Lynette ja Roy korjasid jõe äärest kive ja puid. Kividest tegi Lynette ringi ja Roy asetas puud ringi keskele üksteise pihta toetuma. Sel ajal kui Roy ja Lynette lõket ehitasid, läks Tom lõkke ja janu kustutamiseks järve äärest vett tooma. Tom hakkas ämbrit täitma, kui kuulis appikarjeid. Ta otsis silmadega kust karje tuli. Ta nägi kuidas üks must lind liugleb veevooluga kaasa. Ta kutsus kiiresti sõbrad. Lynette ja Roy aitasid Tomil pikka puuoksa leida. Nad jooksid puuoksaga järve äärde. Lynette ja Roy sidusid oksa jämeda nööriga puu külge ja hoidsid kindluse mõttes isegi sellest kinni. Tom ronis oksa peale ja lasi saba rippu ning soovitas linnul sabast kinni haarata. Kui lind oli sabast kinni võtnud, aitas rott ta kaldale. Lynette uuris, mis linnul viga. Tuli välja, et lind pole sugugi tavaline, vaid ta on kuldnokk ja tal on tiib viga saanud. Sõbrad viisid kuldnokk Susani lõkkeplatsi juurde ja sidusid ta tiiva kinni. Nad sõid õhtust ning rohutirts Roy mängis nneile paar lugu. Enne kui magama jäädi, otsustati, et homme suundutakse Tomi kodu poole.

Juba oli möödunud rahulik hommik ja pärastlõuna. Õhtuks olid nad Tomi kodus. Tee peal arutati, miks peaks üks kuldnokk üksinda uitama. Susanil oli väga kerge vastata: ta nimelt otsis omale ilusa vaatega, aga eelkõige turvalist pesakohta.

Koduuksest sisse astudes karjus Tom rõõmsalt:”Mul on kolm uut sõpra”. Sõbrad tutvusid Tomi perekonnaga ja kõik said omavahel headeks sõpraeks. Lynette perekond kolis Tomile lähemale ja Roy hakkas väga tihti Tomil külas käima. Susan ehitas endale kauaoodatud ilusa vaatega, kuid turvalise pesa Tomi tagaaeda. Tom, Lynette, Roy ja Susan asutasidki koos bändi ja kuldnokk Susan sai bändi lauljaks.

Ja kui nad veel surnud ei ole elavad nad õnnelikult elu lõpuni.

 

II koht Kaarel Kristofer Kerge

III koht Annely Goldberg

Sport on elu osa

 

Noores eas sportimine on väga kasulik. See hoiab tervise korras, tagab füüsilise ja vaimse heaolu ning kingib sulle kauni välimuse.  Noortele on sport väga kasulik ja huvitav. Muidugi on üksikud kellele sport ei sobi või lihtsalt  raske. Sport ei olegi lihtne! Sport peab pakkuma  noortele huvi ja motiveerima inimesi seda tegema.

Õnneks on sportliku eluviisi propageerimine Eestis saavutanud häid tulemusi. See on pannud noori mõtlema oma tervisele. Nad saavad aru, et sport teeb head ja nad suhtuvad sellesse hästi. Tore on see, et sportimiseks on loodud palju võimalusi. On tehtud jõusaale, treeningkeskusi ja palju muud ja nagu näha on aeg teinud oma töö, sest üha rohkem hakkavad need kutsuma noori ligi.

Noortele pakub sport üha rohkem huvi. Tihtipeale on olukordi, kui sportivaid tahtvaid noori on rohkem kui sportimisvõimalusi. See, et noored on spordist väga huvitatud on näha ka sellest et sportimisvõimaluste puudumise korral loovad noored ise need tingimused endale. Nad valmistavad käepärastest vahenditest jõusaale, moodustavad spordiklubisid ja seltse, selleks et koos sportida.

Paljud noored saavad aru, et  sport on tervislik  ja juhivad tervisliku eluviisi. Sport on nende teine elu. Neil on eesmärk mida saavutada. Eesmärk on meie elus väga tähtis ja oluline. Kui noortel sportlastel on eesmärk, siis neil on mille poole püüelda. Nad üritavad olla iga päevaga paremad.

 

 

 

Kunstitöid hindasid: Artur Tuur Kuus, Heidy Prükk, Kersti Kont, Piia Poolak, Silver Urbas, Ly Liblikas

 

1.-3. klassi kunstitööd: 

I koht Tõnis Timma

II koht Katre Altmäe

III koht Grete Joorits

Eripreemiad Romet Kase, Mette Mirjam Kuusik, Mai Kallaste, Elisabeth Haossar, Kristjan Metsand

 

 

4.-6. klass kunstiööd: 

I koht Eleliis Orma

II koht Mia Rebaste

III koht+eripreemia Heidi Kalg

Eripreemiad: Emmeliine Kallikorm, Lukas Mesipuu

 

7.-9. klassi kunstitööd: 

I koht+eripreemia Kaisa Goldebrg

II koht+eripreemia Miia Liisa Tuvi

III koht Elen Orma

 

Palju õnne võitjatele!

Suur tänu kõikidele osalejatele, žüriile ning juhendajatele!

Auhinnad ja tänukirjad toimetame koolidesse. 

Viimati muudetud 20.04.2021.